Naar Maastri ht - Reisverslag uit Ossendrecht, Nederland van Jan en Agnes Cygnus - WaarBenJij.nu Naar Maastri ht - Reisverslag uit Ossendrecht, Nederland van Jan en Agnes Cygnus - WaarBenJij.nu

Naar Maastri ht

Door: Jan Klein

Blijf op de hoogte en volg Jan en Agnes

27 April 2014 | Nederland, Ossendrecht

In Maasbracht diesel getankt. € 1,30 per liter. Via 2 sluizen, Maasbracht en Borne naar Maastricht. De sluis bij Limmen staat meestal open. Afgemeerd bij de Pieterplas. Niet goedkoop, €1,80 per meter. Maar vanaf twee of meer dagen is de eerste dag gratis. Op de fiets naar Maastricht. Altijd gezellig in de stad. De asperges smaken heerlijk op het Onze Lieve Vrouwenplein. Als echte Hollanders gaan we na twee dagen weg en meren af aan se dam bij de Sint Servaasbrug. Volgens de juffrouw bij de VVV kon dat geen kwaad. O ja? Of nee! Maar eerst Koningsdag. Er waren allerlei activiteiten. Rommelmarkt, muziek voor de kinderen en muziek voor de volwassenen. Nou ja muziek!? Het varieede van heel veel lawaai tot jazz. Onder het genot van de band en een fraaie zangeres genoten van een biertje op het terras. 'S avonds ook nog vuurwerk. Ondanks de herrie aan de andere kant van het water toch goed geslapen. De volgende ochtend vroeg op om richting Belgie te varen. Onze buurman die voor ons lag aan de dam had die nacht enige jongelui op zijn dak gehad, die daar hadden staan dansen met de nodige schade. Waarschijnlijk omdat wij niet zo hoog zijn zijn wij de dans ontsprongen. We hebben ook niets gehoord. Op naar Belgie. Bij de sluis van Lanaye gaat Agnes van boord om een vignet te halen. Als eindelijk de sluis open gaat blijkt het water voor de sluis ook iets gezakt te zijn. Dus gaat het mes in de landvast. Weer een stukje korter. In de sluis gaan we 14 meter omhoog. In de volgende sluis bijD'Ivoz-Ramet liggen we naast twee beroepsschepen die hun schroef aan laten. Het is een hele toer om de boot in bedwang te houden. Gelukkig gaan ze daarna niet verder en liggen we in de volgende sluis alleen. We meren af in Huy. Op de fiets gaan we het plaatsje nog even verkennen. Het is zondag en erg rustig. Tot nu toe is het weer goed. Weinig regen en veel zon. Morgen gaan we verder richting Namen en Dinant.

• 27 April 2014 - 21:23

Henk En Ineke:

Leuk om jullie reis te volgen! De komende dagen zitten wij ook in België. Niet bij jullie in de buurt maar in de Kempen& Belgisch Limburg. Meivakantie met Marike, Simon en de meisjes.
    Vervolgen jullie de reis ook met de hydraulische liften van Hainaut? Nog vele mooie dagen, groeten van Henk en Ineke

• 27 April 2014 - 22:23

Lonneke:

Hoi Jan en Agnes,

Leuk jullie verslag te lezen. Wij zitten in Mechelen. Heerlijk gewandeld en gefietst vandaag naar 3 landenpunt in Vaals. Vorig jaar langs dat sluisje gefietst. Was inderdaad een indrukwekkend hoogteverschil.

Veel plezier!