van Parijs naar Compiegne - Reisverslag uit Compiègne, Frankrijk van Jan en Agnes Cygnus - WaarBenJij.nu van Parijs naar Compiegne - Reisverslag uit Compiègne, Frankrijk van Jan en Agnes Cygnus - WaarBenJij.nu

van Parijs naar Compiegne

Door: Jan Klein

Blijf op de hoogte en volg Jan en Agnes

21 Mei 2014 | Frankrijk, Compiègne

Compiegne, 21 mei.
zondag vertrokken uit Parijs. Mooi weer. Grootste deel over de Seine. Alleen een verassing. Een sluis bleek niet te werken. Stond niet aangegeven. Daarom moeste we 10 kilometer omvaren. Na een mooie tocht afgemeerd in Pontoise.
Maandag. Eerst boodschappen gedaan bij een plaatselijke supermarkt en water getankt. Daarna richting Compiegne. Althans, dat was xe bedoeling. Aangekomen bij de eerste sluis, L'Isle Adam (Isle is oud Frans en staat voor Ile= eiland) niemand te bekennen en ook geen lichten. Bellen naar allerlei instanties. Ook dat loste niets op. Aan de andere kant lagen een tiental beroepsschepen. Gelukkig was er een ponton, waar we konden afmeren. Ook bij de politie wist men van niets.
Dinsdag. De volgende ochtend naar de sluis gelopen en gesproken met de schippers. Er waren inmiddels wel 15 boten. Er bleek een staking te zijn van het sluispersoneel. We konden geen kant heen. De staking kon wel een paar dagen of een week duren. Dan maar het stadje in.
Woensdag. Om 06.10 uur werden we uit ons bed geslingerd door de golven van de beroepsvaart. De sluis(sluiswachters) werkten weer. Snel koffie gezet en om 06.30 varen. Het werd een regenachtige dag. De eerste 4 sluizen waren we de beroepsvaart nog voor en konden we alleen schutten. Bij 5 en 6 moesten we samen met de beroepsvaart. Ging wel goed maar is toch meer opletten. De beroepsvaart kwam van de sluis Pontoise en haad een achterstand van 13 kilometer op ons.
Om 16.00 uur afgemeerd in Compiegne. Morgen blijven we hier nog een dag.
Daarna gaan we richting Canal St. Quentin met een tunnel van 5 kilometer. Jullie horen nog.
Hartelijke groet, Jan en Agnes

• 22 Mei 2014 - 08:24

Hélène:

Lieve Jan en Agnes wat gaat de tijd snel nu alweer op terugreis en wat vervelend van die sluis maar jullie kunnen gelukkig de reis weer vervolgen.
    Behouden vaart en tot gauw
    Hélène

• 22 Mei 2014 - 08:52

Wil En Luuk:

Hallo Agnes en Jan,

Zo te lezen is het een enerverende reis. Stakende sluiswachters moeten ze verbieden in de zomerperiode. Maar een extra rustdag is ook lekker. Geniet van de reis en wij wensen jullie een voorspoedige thuisreis.

Tot binnenkort en met groeten, Wil en Luuk

• 29 Mei 2014 - 21:44

Ineke Jehee:

Jullie zijn waarschijnlijk al weer een heel eind gevorderd. We lezen trouw jullie berichten, minder trouw met reageren, maar we leven met jullie mee (vanaf de bank). Zal moeilijk zijn om weer te wennen op de wal na zo'n vrijbuitersleven? Goede eindspurt, geniet ervan.

Groeten van Henk en Ineke

• 30 Mei 2014 - 11:53

Frans Simons:

Goede Morgen Jan en Agnes
    Wat moet ik mij voorstellen bij een tunnel van 5 km ? Is het erg donker want dat lijkt me vrij logisch, ik hoorde van Ellen dat het stamde uit de tweede wereldoorlog en een geheime plaats was voor de Duitse marine.
    Ik had er nooit van gehoord maar het zal wel een groot geheim zijn geweest tijdens de oorlog.
    Het is leuk en interessant om jullie berichten te lezen over de dagelijkse dingen die je op zo n trip mee maakt.
    Inmiddels varen jullie alweer in Belgie en als ik mij niet vergis in de richting van Maastricht,maar dan is het nog zeker 250 km voor dat je in Aalsmeer kunt aan meren.Dus wensen wij jullie Eine Gute Heimfahrt.
    Hartelijke groeten van Frans en willy