Van Compiegne naar Kortrijk - Reisverslag uit Kortrijk, België van Jan en Agnes Cygnus - WaarBenJij.nu Van Compiegne naar Kortrijk - Reisverslag uit Kortrijk, België van Jan en Agnes Cygnus - WaarBenJij.nu

Van Compiegne naar Kortrijk

Door: Jan Klein

Blijf op de hoogte en volg Jan en Agnes

30 Mei 2014 | België, Kortrijk

Kortrijk 30 mei.
Eindelijk weer eens wifi. Maar laat ik beginnen waar we gebleven waren.
23 mei. Compiegne naar Chauny. Eerst 200 liter diesel getankt tegen €1,33 per liter. Dat zijn nog eens prijzen. De tocht naar Chauny verliep voorspoedig. Een haven van niets en ook de stad bood niet veel bijzonders.
24 mei Chauny naar Saint Quentin. Een haven zonder havenmeester. Al vele maanden hoorden wij. Gratis liggen en gratis stroom. Zijn 2 dagen blijven .iggen. Zondag was moederdag in Frankrijk. Net als de Fransen s middags gebeten op een terras op het plein.
26 mei Saint Quentin naar de tunnel. Het gras op de wal was overal gemaaid. Dat laten ze ruztig liggen. Met als gevolg veel gras en troep in het water. Wierpot weer overvol. Het was een regenachtige dag. Eerst zelfstandig door een tunnel van ruim 1.000 meter. Donker. Lastig varen. Agnes hield aan een kant de zijkant in de gaten. We kwamen er ongeschonden doorheen. Op naar xe volgende tunnel van ruim 5.000 meter. Door alle negatieve verhalen van andere vaarders zag Agnes erg op tegen de doorvaart. Hier word fe gesleept. Aangekomen bij de tunnel waren wij de enige en bleven dat ook. Op het moment van slepen kwam de sleper zelf met een sleeptros aanlopen. Heb ik voor niets voor een vermogen twee sleeptrossen van e0 meter aangeschaft. En ook nog zelf lussen gesplitst. Terwijl Agnes de binnen de rozenkrans bad werd de Cygnus door de tunnel gesleept. Geen enkel probleem, ook omdat we de enige waren. Bovendien is deze tunnel verlicht. We waren in 1,5 uur door de tunnel. Normaal vraagt dat 2 uur. Het was een regendag. Gelukkig in de tunnel was het droog. Afgemeerd bij een sluis.
27 mei. Van de sluis naar Cambrai. Die dag 16 sluizen. Afgemeerd in Cambrai. Weinig voorzieningen. Ook niet betaald.
28 mei. Cambrai naar Doornik. Onze laatste dag dat we in Frankrijk mochten varen. In Doornik afgemeerd aan een passantensteiger, waar verder niemand lag.
29 mei Doornik naar Kortrijk. We hadden gehoord dat de sluis bij Oudenaarde tot en met zondag gestremd was. We besloten naar Oudenaarde te gaan naar de passantenhaven vlak voor de sluis en daar een paar dagen rust te nemen. Wie schetst onze verbazing. Ook een sluis voor Oudenaarde is tot en met zondag gestremd. Wat nu. Agnes is alle sluizen een beetje zat. We besluiten terug te varen naar Doornik. 30 kilometer terug en twee sluizen. Halverwege kruisen we het kanaal Bossuit-Kortrijk. Dan toch maar naar Kortrijk. Drie moderne sluizen met een verval van 4, 9 en 14 meter. Maar met drijvende bolders. Een makkie. Alleen duurt het een half uur voor je geschut bent in een sluis van 14 meter verval. Om Kortrijk te halen moesten we om 16.00 uur bij de laatste drie sluizen zijn. De sluiswa hters hebben er alles aangedaan om te zorgen dat we op tijd waren. Precies 5 minuten voor 4 uur waren we er. Deze laatste drie sluizen zijn nog in oorspronkelijke staat en worden met de hand bediend. 20 minuten per sluis. De vrouwelijke sluiswachter ging mee. Die hoeft niet aan fitness te doen. Om 17.00 uur afgemeerd in Kortrijk.
Blijven hier nog een dagje liggen en gaan morgen ri hting Terneuzen en op huis aan.
Groet van ons beide en tot spoedig weerziens.

• 30 Mei 2014 - 15:31

Matty:

Nou Agnes en Jan, dat gaat allemaal wel erg snel. Leuk om alles zo te kunnen meemaken.
    Ik kijk uit naar jullie verhalen. Voorspoedige laatste loodjes op vertrouwd water. (-:
    Groetjes vanuit Aalsmeer.

• 30 Mei 2014 - 19:03

Lonneke:

Jullie zulklen op een behoorlijke sluizen score uitkomen aan het einde van de reis. Natuurlijk ben je daarna wel afgetraind als superexpert op het gebied van sluizen.

Groetjes, bedankt voor jullie verslag en nog veel plezier.

• 31 Mei 2014 - 20:40

Ger & Monique:

De laatste loodjes met nog maar weinig sluizen. Als ik het zo lees doen jullie je uiterste best met de motorboottocht mee te kunnen gaan.
    Wij liggen in een (eindelijk) zonnig Katwijk en waren met de fiets in Wassenaar......
    Goede thuisreis!

• 31 Mei 2014 - 22:30

Hanna:

Het verhaal over Agnes en de rozenkrans vind ik wel erg grappig! Jullie hebben wel heel wat meegemaakt en dan al dat sluizenwerk. Het was vast een bijzondere reis waar jullie met veel plezier aan terug zullen denken.